Pointlogic en UCC Coffee

Van personeelsverloop naar -behoud

“Concurrenten benaderen onze medewerkers via sociale media.” Het aanbod is ogenschijnlijk aantrekkelijk, maar achteraf hebben mensen weleens spijt van hun vertrek. Want UCC Coffee Benelux biedt een bovengemiddeld basissalaris en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. “Iedereen is op jacht naar elkaars medewerkers. Daar kun je van alles van vinden, maar je kunt beter zorgen dat je je zaken op orde hebt.” Han Meij, HR Director, vertelt hoe UCC het personeelsverloop beperkt. Het bedrijf gebruikt daarvoor een handige tool, het arbeidsvoorwaardenportaal Inspire. Waarom koos UCC voor dit Total Reward Statement (TRS) van Pointlogic?

Van huismerkkoffie tot een Total Coffee Solution, de 300 medewerkers van UCC verzorgen jaarlijks 5,5 miljard Nederlandse kopjes koffie. Daarnaast bedient de productielocatie in Bolsward een mondiale markt. Die enorme productie lukt niet zonder mensen. “We hebben operators nodig, monteurs, logistiek medewerkers, maar ze zijn bijna niet te vinden. Onze primaire zorg is daarom behoud van medewerkers in de productieorganisatie. Hoe positioneer je je als werkgever in deze markt?”

UCC Coffee

“We stelden vast dat onze medewerkers de waarde van hun arbeidsvoorwaardenpakket onvoldoende kenden. Om personeelsverloop te beperken, schakelden we Pointlogic in.”

Han Meij, UCC Coffee

Uitstekende arbeidsvoorwaarden

UCC zorgt goed voor zijn medewerkers. “Basissalaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij ons beter dan bij concurrenten. Denk aan een eindejaarsuitkering, relatief hoge ploegen- en onregelmatigheidstoeslagen en een bonus voor wie zich een jaar niet ziek meldt. Maar we bieden bijvoorbeeld ook inkomensbescherming bij ziekte en invaliditeit. Daar denk je niet over na, totdat je ziek wordt. Of totdat je een hypotheek aanvraagt, want dat kan korting opleveren op de hypotheekrente.”

Maar met goede arbeidsvoorwaarden ben je er nog niet. “De collega’s gaven in het medewerkersonderzoek aan, dat ze hun arbeidsvoorwaarden belangrijk vonden en goed waardeerden. Tegelijkertijd stelden we vast, dat ze de waarde van hun eigen arbeidsvoorwaardenpakket onvoldoende kenden. We vroegen ons dus af: hoe leggen we uit wat we doen en wat dat voor de medewerker betekent? Hoe kunnen we mensen op een eigentijdse manier voorlichten over de waarde van het totale arbeidsvoorwaardenpakket?”

Naadje van de kous

“Onze payrollprovider SD Worx bracht ons in 2021 in contact met hun dochteronderneming Pointlogic.” Zij leveren een arbeidsvoorwaardenportaal als onderdeel van de software van SD Worx. “In één systeem werken is makkelijk en beperkt de kans op fouten.”

Die praktische reden was niet de enige waarom UCC koos voor Inspire van Pointlogic. “Zij hebben echt affiniteit met het HR-vak en zijn specialist in communicatie over arbeidsvoorwaarden. Ze vroegen stevig door op onze behoeften en wilden het naadje van de kous weten over regelingen en berekeningen, zoals de verrekening van atv-uren. Daarbij prikten ze ook aannames door. Een goede leverancier gelooft in zijn werk. Die dwingt je om kritisch na te denken over wat je echt nodig hebt. Goede mensen zijn vaak ook lastig: ze leggen de vinger op de zere plek in je organisatie. Maar dan weet je wel dat je met de juiste mensen om tafel zit.”

Han Meij, HR Director

“Zij hebben echt affiniteit met het HR-vak en zijn specialist in communicatie over arbeidsvoorwaarden”

Arbeidsvoorwaardenportaal Inspire

De applicatie is bijzonder prettig in gebruik, vertelt Meij. “Het arbeidsvoorwaardenportaal werkt heel intuïtief. Onze medewerkers zijn internetvaardig en ze sturen steeds meer verpakkingslijnen via een scherm aan, maar zo’n oplossing moet eenvoudig zijn. Anders haken mensen af.”

“Inspire biedt de informatie gelaagd aan. Op het hoofdscherm staat het belangrijkste. Voor veel mensen is dat al voldoende, maar wie de details wil zien kan doorklikken, doorgraven. We zien dat mensen het portaal daadwerkelijk gebruiken. Als een medewerker nu een aanbod krijgt van een concurrent, vergelijkt hij de arbeidsvoorwaarden in zijn eigen HR-omgeving, op zijn laptop of in de smartphone-app.” UCC gebruikt de tool bij werving als Candidate Benefit Statement. “Dan stel je een pro forma loonbeleving op. Je kunt kandidaten wel vertellen over de personeelsvereniging, maar arbeidsvoorwaarden vinden ze toch belangrijker.”

Werk-privébalans

“Proefondervindelijk ontdek je waar je zo’n tool nog meer voor kunt gebruiken. We ondersteunen medewerkers ook in de werk-privébalans. Als werkgever heb je een brede verantwoordelijkheid.” Functioneert iemand minder goed, dan zit daar vaak een verhaal achter. Steeds meer medewerkers combineren werk met zorgtaken, in hun gezin of als mantelzorger. “Een medewerker die om financiële redenen fulltime werkt, komt privé soms in de knel. We maken dan concreet wat een dag minder werken financieel betekent. Misschien valt het mee en denkt hij: waar heb ik me zo druk om gemaakt?”

“Vergeleken met vroeger zie ik meer tevredenheid over het arbeidsvoorwaardenpakket”

Een duurzame tool

Een goede tool is nooit af. “Als leverancier en klant zet je samen iets duurzaams neer. De tool is niet statisch, ik verwacht dat Pointlogic ons blijft verrassen met nieuwe functies en verdere integratie in de HR-dienstverlening. Zo stel ik me voor dat het thema zorg nog beter zichtbaar wordt. Er komen steeds meer overheidsregelingen om werk en zorg te combineren.” Het zal Meij ook niet verbazen als AI in de toekomst een rol gaat spelen. “Misschien geeft een virtuele assistent straks persoonlijk antwoord op vragen?”

Tastbaar effect

“Vergeleken met vroeger zie ik meer tevredenheid over het arbeidsvoorwaardenpakket. Destijds hadden we pittige discussies met vakbonden en medewerkers over onze arbeidsvoorwaarden. We merkten dat mensen onbekend waren met wat wij voor hen geregeld hadden. Die discussies hebben we de afgelopen twee jaar niet meer gehad. Een mooi, tastbaar effect.” Het personeelsverloop is dan ook relatief laag bij UCC. “En Pointlogic draagt eraan bij dat dat zo blijft. Maar mensen vergeten snel, dus doen we regelmatig een interne minicampagne. Je moet het levend houden.”