Als je niet weet wat je hebt, weet je het vaak ook niet te waarderen. Dat geldt ook voor medewerkers. Als zij geen inzicht hebben in de arbeidsvoorwaarden die ze ontvangen, zijn ze zich er ook niet bewust van hoe jij ze als werkgever waardeert. Rewardcommunicatie is dus een belangrijk middel om medewerkers aan je te binden.

Aramco Overseas weet daar alles van. Het Saudische oliebedrijf, klant van Pointlogic HR, heeft veel technisch specialisten in dienst. Hoogopgeleide, schaarse mensen op de arbeidsmarkt die de werkgevers voor het uitkiezen hebben: het bedrijf vist in dezelfde vijver als andere multinationals in de olie- en gasindustrie.

‘Extra’s worden als normaal beschouwd’

Niet voor niets investeert Aramco Overseas flink in de arbeidsvoorwaarden van deze medewerkers. De schaarse specialisten zijn van grote waarde voor het bedrijf en lastig te vervangen. Bovendien is de aard van de business langdurig: tussen ontwerp en realisatie van een raffinaderij zit een behoorlijke tijd. Het liefst bouwt de organisatie daarom ook een langetermijnrelatie op met de medewerkers.

Maar hoewel deze medewerkers recht hebben op bovengemiddelde arbeidsvoorwaarden, beseffen ze zich dit vaak niet, stelt Steven Kayser, adviseur arbeidsvoorwaarden bij Aramco Overseas. ‘Werknemers krijgen een marktconform salaris, daarnaast bieden we veel extra’s zoals een bijdrage aan de zorgverzekering en een volledige reiskostenvergoeding. Maar dit soort zaken worden vaak als normaal beschouwd.’

De strategische noodzaak van een goede rewardcommunicatie is dus duidelijk: inzicht geven het totale arbeidsvoorwaardenpakket, om medewerkers bewust te maken van de totale waarde van hun beloning. En dus laten zien hoeveel Aramco Overseas hen waardeert.

De millennial-behoefte

Het bedrijf had scherp op het netvlies hoe deze rewardcommunicatie in te richten. De organisatie wilde een integreerbare, intuïtieve tool inbouwen in het eigen intranetportal, waarin medewerkers hun total reward statement kunnen opvragen.

De oplossing vond Aramco Overseas in de softwareoplossing inspire (voorheen f3 : me )van PointlogicHR. Met het systeem kunnen medewerkers altijd en overal de totale waarde van hun beloningspakket inzien. Bovendien kunnen ze met ‘what if’-scenario’s de gevolgen voor hun salaris berekenen wanneer zij bijvoorbeeld minder uren gaan werken of verlof opnemen.

Inspire vervult niet alleen een behoefte van de organisatie, maar ook die van medewerkers zelf. Hun behoefte aan een betere informatievoorziening rondom arbeidsvoorwaarden groeide namelijk snel. Voor nieuwe medewerkers verstrekte de HR-afdeling tot dan toe al total reward statements in het onboardingstraject, zittende medewerkers konden deze zelf aanvragen. Ook organiseerde HR informatiebijeenkomsten waar medewerkers terecht konden met vragen. Maar dat bleek niet voldoende, stelt Kayser.

‘Ons personeelsbestand verandert continu en we hebben steeds meer millennials in dienst. Daardoor veranderen ook de eisen aan ons als werkgever. Medewerkers die nu onze organisatie binnenkomen, willen altijd en overal toegang tot informatie. Niet alleen in het werk zelf, ook in zaken als arbeidsvoorwaarden. Dat bleek ook uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek.’

In de eerste maand na de livegang bezocht driekwart van het personeel zijn persoonlijke overzicht.

Heldere ROI

Wat levert inspire de organisatie nu op? Het systeem ging in vorig najaar van kracht. Toch zijn er al successen geboekt. In de eerste maand na de livegang bezocht driekwart van het personeel zijn persoonlijke beloningsoverzicht. Een overtuigend percentage, vindt Kayser.

De grootste resultaten van de persoonlijke overzichten in inspire zijn echter indirect. ‘Wanneer iemand erover denkt om naar een andere werkgever te gaan omdat hij niet blij is met zijn beloning, kunnen we nu duidelijk laten zien hoeveel we in hem of haar investeren’, zegt Kayser.

‘Bovendien, de besparing wanneer we deze medewerker kunnen behouden – de kosten voor het vervangen van de medewerker en het werven en opleiden van een nieuwe – dekt de investering in inspire ruimschoots. De ROI is voor ons dus heel helder.’