Toen ik meer dan 8 jaar geleden klaar was met mijn studie organisatiesociologie aan de Erasmus universiteit rolde ik met een kleine omweg de lijn-HR in bij Abbott. Als net afgestudeerd student was eigenlijk mijn eerste uitdaging het omzetten van destudie theorie naar wat er echt op menselijk niveau in een organisatie speelt. Mijn manager destijds, Helene Groenedijk, was daar een onmisbare en goede leermeester in. Een te hoog ziekteverzuimcijfer is leuk maar hoe zorg je er op medewerkerniveau voor dat je luistert naar iemand die ziek is en ga je het gesprek zo aan om hem weer op weg naar een gezond werk bestaand te helpen?

Overstap

Ondanks dat lijn-HR mij erg boeide bleek al snel dat mijn affiniteit met HR meer lag op de cijferkant van het geheel. Het analyseren en vergelijken van arbeidsvoorwaarden, het benchmarken van performance en recruitment ging mij een stuk beter af. Meer mensen en vooral meer cijfers. Dit deed mij uiteindelijk overstappen naar Pointlogic HR.

De eerste paar jaren bij Pointlogic HR ben ik vooral bezig geweest om nog meer te snappen van data en het maken van slimme analyses en rekenmodellen. Uitkomst? Een rits met cijfers voor iedere mogelijke strategische keuze op het gebied van HR voor een organisatie. Maar hoe duidelijk cijfers ook lijken, ook bij cijfers hoort een verhaal. Voor de gebruikers van de oplossing f3 : corporate. Die willen heldere grafieken en visuals. Voor de mensen die de rapportages uit f3 : corporate gebruiken. Die willen een verhaal over de cijfers en hoe die tot stand zijn gekomen.

En sinds 2 jaar is er de volgende stap. Het cijferwerk dat we doen met ‘HR Analytics’ gaat over medewerkers. Ook medewerkers willen het verhaal weten over ‘hun’ cijfers. We hadden al f3 : me dat individuele medewerkers in staat stelde om keuzes te maken in hun arbeidsvoorwaarden. Maar nu willen medewerkers, terecht, ook weten wat het verhaal is van hun arbeidsvoorwaarden. En waarom ze zo beloond worden. Want zelfs cijfermatig HR gaat over emoties en gevoel!

Volgende stap

Zo komt alles bij elkaar. ‘Storytelling’ wordt steeds belangrijker in HR om de steeds cijfermatige wereld van HR te kunnen overbrengen op de mensen. Dit is zowel voor de HR organisatie zelf als voor de rest van de organisatie. Bij Pointlogic HR hebben we dat proberen samen te vatten in de Reward Cycle. Continu bezig zijn met je beloningsbeleid als organisatie. Gedreven door data maar wel met een duidelijke visie en verhaal om de organisatie en de mensen beter te maken.

Wat zal de volgende stap zijn? Gaan we als HR misschien emoties naar cijfers vertalen? Wie weet. Heb je er een idee over? Ik vind het leuk om daarover te horen!