Een sterk netwerk van gepassioneerde vakgenoten en gelijkgestemden is geen luxe voor zelfstandige C&B’ers. Om interimmers en zzp’ers in ons vakgebied een platform te bieden hun passie voor het vak te delen en zich te verbinden, organiseerden we op 4 april de allereerste C&B Connect.

Voor het eerst

Vijfendertig C&B’ers stonden er in onze lobby. Hoewel het eerste kwartier van een netwerkevenement doorgaans voor iedereen wennen is, vonden ook wij het spannend. Want wie komt er uiteindelijk opdagen? Slaan de kennissessies aan? En blijven mensen hangen voor de borrel? Uiteindelijk werden we positief verrast door de opkomst en de reacties van de aanwezige C&B’ers op ons eerste netwerkevenement. Voor wie er niet bij kon zijn: hieronder een korte impressie van de kennissessies.

Het belang van reward-communicatie

Omdat we een groot aantal ‘nieuwe’ C&B’ers hadden uitgenodigd, opende onze eigen HR-consultant Steven Hölscher de avond met een korte introductie over Pointlogic HR. Daarna beet Steven het spits met een sessie over medewerker reward-communicatie. Voor ons is communicatie een vanzelfsprekend onderdeel van een passend en strategisch beloningsbeleid. Die communicatie is, net zoals het ontwerpen en implementeren van beloningsbeleid, een onderdeel van een integrale keten of: de ‘reward cycle’. Maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Veel C&B’ers koppelen het beloningsbeleid zorgvuldig aan de strategie van de organisatie. Maar de stap waarin deze strategische keuzes worden gecommuniceerd naar het personeel, slaan ze vaak over. Die communicatie is bijzonder belangrijk. Niet alleen snappen medewerkers zo waarom ze bepaalde arbeidsvoorwaarden krijgen en andere juist niet, ook is het een goede manier om high potentials te binden in een schaarse markt. Wanneer je kiest voor een nieuwe arbeidsvoorwaardenapplicatie, selecteer dan een systeem dat een functie voor reward-communicatie heeft.

Verzuipen in big data, of niet?

‘Your workforce is not just your greatest asset, it is also your largest expense.’ Zo eindigde Nando Steenhuis, oprichter van Analytics in HR, zijn kennissessie over het belang van people analytics. Een heldere boodschap: deze uitgavenpost verdient meer aandacht van big data dan van het onderbuikgevoel. Maar ondanks het feit dat big data waardevolle input kunnen geven voor het maken van HR-besluiten, dreigen veel organisaties erin te verzuipen.

Nando’s advies in een notendop: begin met een kleine businessvraag en laaghangend fruit. Zaken als verloop, afwezigheid en het meten van de effectiviteit van HR-beleid lenen zich bij uitstek als beginnersmateriaal. Dat kan mooie resultaten opleveren, bleek uit een interessante case over het hoge verloop bij de opleiding van de US Special Forces.

Slechts 58 procent van de rekruten rondde deze militaire opleiding namelijk succesvol af. Het analyseren van data over de toelatingsprocedure gaf de organisatie opmerkelijke resultaten. Zo bleek onder andere dat rekruten die in staat waren om 60 push-ups te doen, 72 procent meer kans hadden de opleiding succesvol af te ronden. People analytics gaf HR in dit geval effectievere selectiecriteria in handen.

Zichtbaar met minimale marketing

Interimmers investeren dagelijks in andermans bedrijf. Maar hun eigen onderneming? Dat blijkt voor veel van hen nog een ondergeschoven kindje. Met name als het gaat om de (online) zichtbaarheid van de eigen onderneming. Hoe word je zichtbaar met minimale marketing? Met die vraag sloot Jasper Runneboom van Zakelijkgroeien.nl de avond af.

Het recept volgens Jasper: vind je unique selling point, leg daar en vergrootglas op en blijf deze boodschap consistent herhalen. Op je website en LinkedIn-profiel, in blogs en e-mails en al je andere (online) uitingen. De aanwezige C&B’ers voegden direct de daad bij het woord: in tweetallen onderzochten ze ter plekke de vraag ‘Waarom werken klanten zo graag met jou?’ Het bleek direct mooi voer voor de derde helft: de borrel.

Tot slot